Elke dag vijf minuten klassieke muziek in de klas: leuke luisteropdrachten voor groep 4-5-6.
Klik hier voor meer informatie en ook voor creatieve energizers in de klas.


MÉÉR MUZIEK IN DE KLAS; ENERGIZERS VAN ILSE DE LANGE

hier.


TOOLY; WEBSITE MET EEN VERZAMELING CREATIEVE APPS
hier


LESMETHODE BEELD-IG; TEKEN-, HANDVAARDIGHEID- EN TECHNIEKLESSEN VOOR DE GROEPEN 3 T/M 8
hier


LESMATERIAAL VOOR VERSCHILLENDE DISCIPLINES VERZAMELD

Klik hier voor lijsten voor verschillende disciplines met links naar websites met lesmateriaal


ZEVEN MANIEREN OM OVER KUNST TE PRATEN
Hoe kun je leerlingen begeleiden in het praten over werk van kunstenaars of van andere kinderen?
Klik hier voor meer informatie.


De lesmethode 'Avonturen in het donker' met lessen over film is gratis te bestellen op: www.avontureninhetdonker.nl.
Klik hier voor meer informatie.


Het Eye Filmmuseum biedt mogelijkheden voor educatieve filmprojecten.
Klik hier voor het volledige educatieve aanbod van EYE m.b.t. het primair onderwijs.
Hier vind je aanbod voor lessen op lokatie van EYE in Amsterdam, maar ook voor gastlessen in de klas.
Tevens is er gratis lesmateriaal beschikbaar bij films.

Spelenderwijs leren over moderne dans

Speciaal voor het primair onderwijs ontwikkelde Nederland Dans Theater (NDT) twee laagdrempelige dans-apps waarmee leerkrachten op een creatieve manier aan de slag kunnen met dans in de klas.

Theaterdocent Nienke van basisschool ’t Palet in Den haag probeerde één van de dans-apps van NDT uit met de leerlingen van groep 5.

‘Ik ben zelf natuurlijk geen dansdocent, maar ik vind het wel leuk en belangrijk om aan dansonderwijs te doen. De dans-app heb ik gebruikt om een volledige les te geven, dus echt met een kijk-, doen- en maakonderdeel. Je klikt er makkelijk doorheen. Ik vind het heel leuk dat de kinderen op allerlei gebieden worden aangesproken. Ze moeten bijvoorbeeld nadenken over wat ze hebben gezien, dus heel gericht kijken en er met elkaar over in gesprek gaan. Maar ook zelf dansen en kleine stukjes dans bedenken, waarbij ze wat creatiever met die dans bezig zijn. Ik vind het heel leuk dat al die verschillende onderdelen erin zitten. De kinderen zijn allemaal heel enthousiast: ze vinden het sowieso heel fijn om lekker te bewegen. Een jongetje in de klas zei zelfs: “Juf, kunnen we dit ook thuis doen?”. Dan weet je dat je goed lesmateriaal hebt!’

NDT

De gratis dans-apps van NDT zijn laagdrempelige en handzame digitale applicaties die als lesmateriaal weinig voorbereidingstijd vergen van de docent. Ze sluiten naadloos aan op de leerdoelen binnen het primair onderwijs, zoals vastgelegd door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Ze zijn speciaal ontworpen om scholen, leerkrachten en leerlingen te voorzien in toegankelijk, onderhoudend en doeltreffend cultuuronderwijs. Er zijn twee apps beschikbaar: Parade, geschikt voor leerlingen van groep 3 en 4, en Dreamplay voor leerlingen van groep 5 en 6.

Interactieve dansanimaties voor groep 3 en 4

Voor de leerlingen van groep 3 en 4 ontwikkelde NDT de dans-app Parade. Een selectie aansprekende videofragmenten van het dansstuk Parade van choreografe Crystal Pite vormt de basis. De zes kant-en-klare lesbrieven zijn goed voor een project van drie tot vier weken, maar iedere lesbrief is ook afzonderlijk in te zetten. De kijkfragmenten zijn gekozen vanwege de thema’s, die aanleiding geven om met leerlingen in gesprek te gaan. De app biedt daarnaast zes energizers waar de leerlingen in de klas op kunnen meedansen. Verder kan er worden geëxperimenteerd met het maken van dans door te spelen met de interactieve dansanimaties in de app. Op basis van de inhoud van de app kan een eigen volgorde, inhoud en duur van de lessen worden bepaald.

Het dansstuk Parade is speciaal voor NDT gemaakt door Crystal Pite in 2013. In Parade spelen clowns en soldaten de hoofdrol. Soms dagen de clowns en soldaten elkaar uit en staan ze in kampen tegenover elkaar, maar soms dansen ze ook in harmonie samen. Aan het slot is niet meer zo duidelijk wie er clown is en wie soldaat. Onder uniform of clownspak en achter een stoere of speelse houding is iedereen uiteindelijk gewoon mens.

NDT
Creëer je eigen droom in groep 5 en 6

De Dreamplay-app voor leerlingen van groepen 5 en 6 is gebaseerd op het ballet Dreamplay van NDT-gastchoreograaf Johan Inger. Het concept van deze applicatie gaat uit van het creëren van een eigen droom. Deze droom wordt door de kinderen uitgewerkt in de vorm van een virtueel fragment uit het Dreamplay ballet door in een aantal stappen vier verschillende onderdelen van de voorstelling samen te stellen. Ze kiezen hierbij een eigen achtergrond, muziek, illustraties en effecten. De leidraad binnen de applicatie vormen de thema’s Dromen, Muziek, Vriendschap en Ruimte. Docenten kunnen binnen de applicatie steeds één van de thema’s kiezen en binnen elk thema zijn er drie activiteiten: Kijk (kijken, praten, reflecteren), Doen (bespreken, nadoen, energizer) en Maak (zelf verzinnen, creatief).Met het ballet Dreamplay maakte choreograaf Inger een abstract en tegelijkertijd verhalend ballet op Igor Stravinsky’s wereldberoemde en grensverleggende compositie Le Sacre du Printemps uit 1913. In zijn ballet relativeert Inger het verhaal van het rituele lenteoffer door het terug te brengen tot een dagdroom naar aanleiding van een vluchtige ontmoeting tussen man en vrouw. Wat er op die ontmoeting volgt, is een wensdroom, een flirt en een spel van vier mannen en twee vrouwen. De muziek speelt hierin een onmisbare rol en is een van de uitgangspunten voor de applicatie. Ook andere thema’s en aanknopingspunten zijn voor de doelgroep van belang, zoals liefde/verliefdheid, dromen (fantasie versus werkelijkheid), ruimtelijke vorming en geschiedenis.

De dans-apps van NDT zijn kosteloos beschikbaar voor alle basisscholen en primair onderwijs koepelorganisaties. Vraag ze aan op ndt.nl/dansapps.
Klik hier voor de trailer van de dans-app Dreamplay. 

De dans-apps van NDT worden mogelijk gemaakt door Fonds 1818, Fonds 21 en VSBfonds.